בשלושת החודשים האחרונים פגשתי עשרות מנהלים ומנהלות בתהליכי ליווי ופיתוח קבוצתיים ואישיים. עבדנו על דילמות, אתגרים וקידום מטרות כשבסוף מה שכולם באמת רצו זה להיות מנהלים ומנהלות טובים יותר. וזה מדהים אותי כל פעם מחדש לראות את הקשר הבלתי נפרד בין העולם הרגשי לעולם הניהולי. קשר שסיקרן אותי כבר לפני 12 שנים והוביל אותי לחקור במסגרת התזה שלי את ההשפעה של אינטליגנציה רגשית על תוצאות והתנהגויות במקום העבודה ושעכשיו אני ממש רואה אותו בשטח.
לאורך החיים והדרך המקצועית שלנו, אנחנו שוכחים משהו מאוד בסיסי. אנחנו יצורים שמרגישים כל הזמן. הרגשות שלנו לא עוצרים והם אלה שבאמת מנהלים ומשפיעים עלינו ועל ההתנהגויות שלנו. לכן בסופו של דבר, ברוב מהמפגשים שלי עם מנהלים ומנהלות, האתגר האמיתי קשור בפיתוח מיומנויות רגשיות ובויסות רגשות במצבים שונים.
לדוגמה מהחודשים האחרונים:
- מנהלת שרוצה להיות פחות מיקרומנג׳מנט ולאפשר יותר אוטונומיה לצוות שלה ומבינה שמה שהיא באמת צריכה לעשות זה לשחרר את הפחד להתמודד עם טעות שעלולה לקרות בצוות שלה ומה זה יגיד עליה.
- מנהל מאוד משימתי שממוקד רק בלהספיק כמה שיותר ולראות תוצאות וצריך לעבוד על התלות בין תוצאות חיצוניות לתחושת הערך העצמי שלו.
- מנהל שחווה קושי להציב גבולות כי הוא מאמין שהוא צריך להיות בסדר עם כולם ובעצם צריך ללמוד לווסת את הפחד שמציף ומשתק אותו במצבים של קונפליקט.
- מנהלת שלא מספיקה להגיע למה שחשוב באמת כי היא חייבת לעשות את הכול בצורה יסודית ולהשקיע בכל פרט ופרט, צריכה לפתח מודעות לקול המבקר הפנימי שלה ולווסת את הלחץ והחרדה שהוא מייצר.
בכל המקרים האלה, לפתח את המודעות לרגשות שמתעוררים, להבין מה הגורמים להתעוררות הרגשות, להרחיב את אוצר המילים הרגשי, לדעת מה אנחנו מרגישים ומרגישות, איך ומתי לבטא את הרגשות שלנו בהקשרים שונים ואיך לווסת אותם כל אלו הם מיומנויות שיתנו הרבה יותר ערך לעבר השינוי הרצוי.
אז איפה מתחילים? הצעד הראשון עוד לפני פיתוח המיומנויות הוא לתת לעצמנו את הרשות להיות אנושיים ולהרגיש, להביע ולחוות את כל הרגשות גם הלא נעימים וגם הנעימים. העולם הפנימי שלנו הוא הבית האמיתי שלנו אבל רובנו מפחדים להיכנס אליו ולחקור אותו. להרבה מאיתנו יש אמונות ורגשות על רגשות. יש רגשות שמותר ויש שאסור להרגיש, יש רגשות שמפחידים או מביישים אותנו, אולי למדנו שרגשות מעכבים ומפריעים לנו להתקדם ואין מה ״לחפור״ בהם בטח בסביבת העבודה. ובעקבות האמונות והרגשות האלה, פיתחנו דרכים לא יעילות להתמודד איתם כמו התנגדות, הדחקה או הכחשה, מה שלא באמת מקדם אותנו. לכן חשוב קודם כל להפנים שרגשות הם מידע חשוב שצריך להכיר ולהבין מה הם אומרים לנו. שם נמצאות הרבה מאוד תשובות על עצמנו. לפני שאנחנו רצים לחפש תשובות ופתרונות בחוץ, בואו נתחיל להסתכל יותר פנימה.
Comments