top of page
חן וינשטיין

מה זה אומר ניהול רגשי בעולם העבודה?


כמה רגשות אתם מכירים?

כמה רגשות לדעתכם חוויתם עד היום בחייכם?

אמנם בגישות השונות לחקר הרגשות, מדברים על טווחי מספרים משתנים, אבל היום ידוע על כ- 34,000 (!) רגשות שאנחנו יכולים לחוות בכל רגע נתון.

מדהים, לא?


אז לפני שאסביר מה זה אומר ניהול רגשי ואיך זה קשור לעולם העבודה, חשוב קודם כל להבין מה זה רגשות?

ההגדרה היבשה לרגש היא:


תגובה מאורגנת ומובנית מאוד לגירוי בסביבה שרלוונטי לצרכים, למטרות או להישרדות של האדם החווה אותו. גירוי יכול להיות פנימי (למשל, מחשבה או זיכרון) או חיצוני (למשל, מישהו חתך אותי בכביש).


מה שזה אומר בתכלס, זה שלרגשות יש השפעה ישירה על ההתנהגות שלנו וחשיבות מכרעת להסתגלות ולהישרדות שלנו. אפשר להתייחס אליהם כמו למצפן שמנחה אותנו בכיוון הנכון. לרגשות יש את הכוח להנחות אותנו לפעולות הנכונות, אם רק נדע לזהות, להקשיב ולהבין אותם.


החלוקה המקובלת היום של רגשות היא על פני 2 צירים עיקריים:

ציר 1: רגש נעים - לא נעים

ציר 2: אנרגיה /עוררות גבוהה - אנרגיה / עוררות נמוכה

במרחב שבין הצירים האלה ניתן למקם את הרגשות השונים כמו בתרשים הבא:

למשל: מצב רגשי רגוע (Calm), נמצא נמוך בעוררות ונוטה לכיוון הנעים. לעומת זאת, מצב רגשי עצבני (Nervous), נמצא בעוררות גבוהה ובכיוון הלא נעים.


הרגשות שלנו הם אחד הגורמים המרכזיים שמשפיעים על הפעולות, התגובות, הבחירות וההתנהגויות שלנו. העניין הוא, שזה קורה לרוב בצורה לא מודעת ואוטומטית מתוך חוויות ולמידות שלנו בעבר, מילדות.


התופעה הכי שכיחה שאני בטוחה שכולכם תזדהו איתה היא כשאנחנו מגיבים בצורה שממש לא רצינו לסיטואציה כלשהי. נראה כאילו מישהו אחר אמר את הדברים או התנהג בצורה שבה פעלנו.

למשל, כשהיינו צריכים להציג רעיון חדש בעבודה, אבל הפחד שיתק אותנו ובסוף העדפנו לוותר, כשהייתה לנו אי הסכמה עם קולגה ומצאנו את עצמנו מתפרצים עליו בכעס.

לרוב, מה שעומד מאחורי המקרים האלו, זה רגש שניהל אותנו.


לכן, היכרות עם עולם הרגשות שלנו והבנה שלו ושל דפוסי הרגש שלנו היא קריטית כדי לשנות תגובות לא רצויות, להתמודד עם אתגרים ולצמוח קדימה.


אז מה בין רגשות לארגונים?


פעם הייתה תפיסה שאין מקום לרגשות בארגונים. ובכלל היו הרבה מיתוסים לגבי רגשות בארגונים. למשל, שאפשר לנתק בין רגשות לעבודה, שרגשות זה נושא לנשים בלבד או שעיסוק ברגשות משמעותו פגיעות, בלבול, נזק ואיבוד שליטה.

היום אנחנו כבר מבינים שכל המיתוסים האלה לא רק שאינם נכונים, אלא הם בעצמם גורמים לנזק משמעותי. גם בשדה המחקרי ובאקדמיה, נושא הרגשות בארגונים נחקר היום יותר ויותר.

וזה מאוד הגיוני, לא?


הרגשות שלנו הם מרכיב מאוד משמעותי במערכת ההפעלה שלנו כיצורים אנושיים והם משפיעים עלנו ועל הסובבים אותנו. גם כשאנחנו מגיעות ומגיעים למקום העבודה שלנו, הם עדיין שם. אין כפתור שאפשר ללחוץ עליו ולהעלים אותם.

תחשבו על מנהל שחווה חרדה מסיבה כלשהי. איך זה משפיע על העובדים? על הארגון? או מנהל שלא מצליח להשתלט על התקפי זעם. מה קורה לאווירה? לביצועים?


כשמתייחסים לרגשות כמקור מידע ומשתמשים במידע הרב שנצבר בשנים האחרונות ממחקרים על מנגנונים ותהליכים רגשיים, אפשר ללמוד הרבה על עצמנו ועל אחרים ובכך לעשות קפיצת מדרגה משמעותית בכל הקשור לתפקוד, לרווחה הנפשית ולהצלחה שלנו.


אז איך עושים את זה?

כאן נכנס הניהול הרגשי


ניהול רגשי עוזר לנו לזהות, להבין ולרתום את הרגשות שלנו לטובת הצלחה אישית, מקצועית וארגונית.


יכולת הניהול הרגשי מורכבת מסט של מיומנויות המאפשרות מודעות, הבנה וויסות של הרגשות שלנו. לדוגמה:

- זיהוי המצב הרגשי הנוכחי שלי והבנה של הקשר בין מחשבות, רגשות ותגובות.

- היכרות עם דפוסים, הרגלים ותגובות לא מקדמות מול סיטואציות, אתגרים או אנשים שונים. מה ומי לוחץ לנו על ה״כפתורים הרגשיים״.

- מודעות לחוזקות, ערכים וצרכים שמניעים אותנו.

- ניהול התגובה הרגשית שלנו נוכח סיטואציות ואנשים. להגיב ממקום של בחירה ולא אוטומט.

- ויסות ושליטה בעוצמת הרגש ובאופן בו הוא נחווה ובא לידי ביטוי.

מחקרים מצביעים על תועלות משמעותיות שיש לניהול רגשי בעולם העבודה, בעיקר מצד מנהלים אבל כמובן שגם לעובדים.

חלק מהתועלת הן:

- חוסן רגשי, התאוששות מהירה ותגובה אפקטיבית מול אתגרים ומשברים.

- עלייה במוטיבציה לעשייה, ירידה בתחושת השחיקה והלחץ.

- צמיחה אישית שמאפשרת גם להצמיח אחרים.

- הובלה והשפעה ממקום של אמון ותקשורת מאפשרת.

- טיפוח מערכות יחסים מקצועיות ואישיות בריאות יותר.

- ניהול קונפליקטים בצורה אפקטיבית ומקדמת.

ועוד...


יש א.נשים שעדיין חושבים שכל מה שקשור לתבניות ודפוסים רגשיים ולהרגלים ותגובות אוטומטיות, הוא מולד ואי אפשר לשנות אותו.

אז אני כאן כדי להגיד בצורה ברורה – אפשר לפתח את השריר של ניהול רגשי ולעשות שינוי משמעותי מבפנים החוצה.

חקר הרגשות וחקר המוח התפתחו מאוד בשנים האחרונות ולימדו אותנו שהמוח שלנו גמיש. באמצעות התמדה, תרגול ואימון, אפשר ללמוד לנהל את עצמנו, את הרגש שלנו ואת התגובות שמגיעות בעקבותיו.


מעניין אתכם לדעת עוד איך עושים את זה?

מוזמנים ליצור איתי קשר


335 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

留言


bottom of page